maandag 1 februari 2010

Niche vacaturebanken|Vertical Search Engines



Ben benieuwd of er niche vacaturebanken zijn of vertical search engines,
die ik kan gebruiken om het zoeken te automatiseren.

Het begrip vertical searchengines was mij onbekend,
maar dankzij mijn favo personeelsblog op het moment ben ik weer wat wijzer geworden.
Op blogs zoals recruitmentmatters vind je heel wat leuke artikelen die me helpen bij het zoeken naar een vaacture.

Deze engines spideren/doorzoeken zoals ik het begrijp de bestaande vacatures van werkgevers. Meestal zijn het het de standaard,12 in een dozijn sites.
Slappe aftreksels zonder enige toegevoegde waarde voor de werkgever/sollicitant.

Resultaten komen dan meestal van de bestaande vacaturesites en sites van uitzenders, daar waar ze enige meerwaarde kunnen bieden door specifiek actuele vacatures te doorzoeken.Sommige presenteren het ook nog om andere vertical searchengines te doorzoeken, wat weer kan resulteren in dubbele meldingen als men de spider niet goed onderhoud.De waarde uit zich in het verzamelen van traffic en die kan men weer doorverkopen.

Als werkzoekende zit ik wel aan de andere kant van de tafel, maar ben juist geinteresseerd hoe de vacaturesites werken en via vele omzwervingen daar terrecht gekomen, om eens te bekijken hoe men aan de andere kant van de tafel vacatures plaatst.

Wie heeft een tip,
welke niche vacature sites er zijn voor zoekmachinemarketing banen, gebruik van vertical search engines zoals indeed of simplyhired vind ik in deze niche niet ,waarschijnlijk te klein.

Het probleem met banen in de nieuwe media die ik ben tegengekomen, is ook op welke zoektermen ze worden geplaatst.

Bijvoorbeeld linkbuilder/Linkmarketeer/Junior Medewerker Seo/Internet Marketeer/Online Marketeer

Tevens heb ik het idee dat sommige niet weten in welke categorie ze de vacature moeten plaatsen, valt dit onder marketing/communicatie/ict overig, soms zie ik ze zelf staan onder administratieve banen.

Onder de label "dagelijkse vacature", zal ik proberen de resulaten zichtbaar te maken via deze blog.

De top 10 vacaturebanken waarbij ik me ga registreren,en de meeste vacatures zijn geplaatst op dit moment volgens recruitmentmatters.nl
* Werk.nl:
* Nationale Vacaturebank:
* Monsterboard:
* JobTrack:
* Vacaturekrant:
* Randstad:
* Tempo-Team:
* Careerbuilder:

2 opmerkingen:

  1. Ik ben ook benieuwd hiernaar! Mart, hoop dat je een update geeft als je meer weet..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi blog heb jij. Wat een oefenen !

    BeantwoordenVerwijderen